Computational Geometry
Washa-Washa
Washa-Washa
日時:2025年6月26日(木)15:50〜18:50
場所:金沢市 CG WEEK 2025会場内
参加無料・CG WEEK 2025への登録が必要です
https://socg25.github.io/
Date: 2025 June 26th (Thu.) 15:50-18:50
Place: Kanazawa, Japan, CG Week 2025 Venue
Admission free: registration to the CG week 2025 required
野老朝雄, 美術家
https://tokolocom.com/
Erik Demaine, MIT
https://erikdemaine.org/
舘知宏, 東京大学
https://origami.c.u-tokyo.ac.jp/index.html
※レクチャーは英語で行われます
Asao Tokolo, Artist
https://tokolocom.com/
Erik Demaine, MIT
https://erikdemaine.org/
Tomohiro Tachi, University of Tokyo
https://origami.c.u-tokyo.ac.jp/index.html
参加者は各自、手に触れる物理モデル・作品・プロトタイプを持ち込んで、その場で見せながら交流します。ぜひ、積極的な持ち込みをお願いします!
Participants are encouraged to bring physical models, works, or prototypes that they can touch and interact with. The event will provide an opportunity to showcase and discuss these items in person. Please feel free to bring something and actively participate!
1969年、東京生まれ。幼少時より建築を学び、江頭慎に師事。2001年9月11日より「つなげること」をテーマに紋様の制作を始め、美術・建築・デザインなど、分野の境界を跨ぐ活動を続ける。単純な幾何学原理に基づいた定規やコンパスで再現可能な紋と紋様の制作や、同様の原理を応用した立体物の設計/制作も行なっている。主な作品に東京2020オリンピック・パラリンピックエンブレム、大名古屋ビルヂング下層部ガラスパター ン、TOKOLO PATTERN MAGNETなど。2016年より東京大学工学部非常勤講師、2018年より東京大学教養学部非常勤講師、2022年より國立臺灣師範大學(TAIPEI, TAIWAN)客座教授を務める。
Born in Tokyo in 1969. He studied architecture from an early age and apprenticed under Shin Egashira. Since September 11, 2001, he has been creating patterns under the theme of "connecting things," engaging in activities that cross the boundaries between art, architecture, and design. He creates crests and patterns based on simple geometric principles that can be reproduced with a ruler and compass, as well as designs and produces three-dimensional works applying the same principles. His major works include the Tokyo 2020 Olympic and Paralympic emblems, the glass pattern for the lower levels of the Dai Nagoya Building, and the TOKOLO PATTERN MAGNET. Since 2016, he has served as a part-time lecturer at the University of Tokyo’s Faculty of Engineering, and since 2018 at the University of Tokyo’s College of Arts and Sciences. In 2022, he was appointed Visiting Professor at National Taiwan Normal University (TAIPEI, TAIWAN).
Professor at MIT / マサチューセッツ工科大学 教授
Erik Demaine is a Professor in Computer Science at the Massachusetts Institute of Technology. Demaine's research interests range throughout algorithms, from data structures for improving web searches to the geometry of understanding how proteins fold to the computational difficulty of playing games. He received a MacArthur Fellowship as a “computational geometer tackling and solving difficult problems related to folding and bending—moving readily between the theoretical and the playful, with a keen eye to revealing the former in the latter”. He appears in the origami documentaries Between the Folds and NOVA's The Origami Revolution, cowrote a book about the theory of folding (Geometric Folding Algorithms), and a book about the computational complexity of games (Games, Puzzles, and Computation). Together with his father Martin, his interests span the connections between mathematics and art, including curved-crease sculptures in the permanent collections of the Museum of Modern Art in New York, and the Renwick Gallery in the Smithsonian.
マサチューセッツ工科大学(MIT)コンピュータサイエンス学科教授。ドメインの研究は、ウェブ検索を向上させるデータ構造から、タンパク質の折りたたみの理解に関する幾何学的研究、ゲームの計算複雑性に至るまで、アルゴリズムの広範な分野に及ぶ。折りや曲げに関連する難解な問題に取り組み、それを解決する「計算幾何学者」として、理論と遊びの間を自由に行き来し、遊びの中に理論を見出す鋭い洞察を持つことが評価され、マッカーサー・フェローシップを受賞。ドメインは折り紙に関するドキュメンタリー『Between the Folds』や『NOVA: The Origami Revolution』に出演し、折りの理論に関する基本書『Geometric Folding Algorithms』およびゲームの計算複雑性についての書籍『Games, Puzzles, and Computation』を共著している。また、父マーティン・ドメインとともに、数学とアートの接点を探求しており、制作したカーブド・クリース(曲面折り)彫刻は、ニューヨーク近代美術館(MoMA)とスミソニアン博物館のレンウィック・ギャラリーの永久コレクションに収蔵されている。
東京大学 大学院総合文化研究科 教授 / Professor at the University of Tokyo
2005年東京大学工学部建築学科卒業。2010年同大学院工学系研究科博士課程修了( 博士( 工学 ) )。東京大学大学院総合文化研究科助教を経て、2018年より同准教授。2022年より同教授。2002年より計算を用いた折紙設計を継続し、Origamizer、Freeform Origamiなどのソフトウェアを開発している。専門は、計算折紙、構造形態学、 コンピュテーショナル・ファブリケーション。 共著に「コンピュテーショナル・ファブリケーション — 「折る」「詰む」のデザインとサイエンス」。東京大学教養学部でSTEAM教育に従事している。
研究室のテーマは、立体形状と構造機能の関係を明らかにし設計可能とすること。身の回りにあるかたちを面白がることからはじめ、幾何学と計算手法の観点から紐解き、展開構造物や特殊な機能性を持つセル構造などを実現することを目指している。
Graduated from the Department of Architecture, Faculty of Engineering, the University of Tokyo in 2005. Completed his doctoral studies at the Graduate School of Engineering, the University of Tokyo in 2010, earning a Ph.D. in Engineering. After serving as an Assistant Professor at the Graduate School of Arts and Sciences, the University of Tokyo, he became an Associate Professor in 2018 and has been a Professor since 2022. Since 2002, he has been engaged in the computational design of origami and has developed software such as Origamizer and Freeform Origami. His areas of expertise include computational origami, structural morphology, and computational fabrication. He is a co-author of Computational Fabrication — Design and Science of Origami and Tessellaltion He is also involved in STEAM education at the College of Arts and Sciences, the University of Tokyo.
His laboratory focuses on elucidating and enabling the design of the relationship between three-dimensional forms and structural functions. Starting from a curiosity about the shapes found in everyday life, his research aims to unravel these forms through the lens of geometry and computational methods, and to realize deployable structures and cellular structures with specialized functional properties.